به گزارش وبدا، نخستین کنسرسیوم آموزش نفرولوژی کشور با مشارکت سه دانشگاه علوم پزشکی گناباد، سبزوار و نیشابور آغاز بهکار کرد. این طرح، با هدف تحقق عدالت آموزشی، بهرهگیری از ظرفیت آموزش مشارکتی و استمرار آموزش در شرایط عادی و بحرانی، بهصورت رسمی و هماهنگ عملیاتی شده است.
دکتر سید فرزین میرچراغی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد و طراح این کنسرسیوم، با اعلام این خبر گفت: برنامهریزی این طرح از بهمن ۱۴۰۳ آغاز و تمامی مراحل آن با همکاری نزدیک سه دانشگاه عضو، اجرا شد. طراحی محتوای درسی، تقسیم وظایف آموزشی، تدوین شیوهنامههای آزمون و ایجاد زیرساختهای آموزشی، بهصورت مشترک پیش رفت.
وی با اشاره به اثرات مثبت این مدل آموزشی در بحرانها افزود: در جریان دفاع مقدس ۱۲ روزه، نقش این کنسرسیوم در استمرار آموزش، ارائه محتوای الکترونیکی، برگزاری کلاسها و آزمونهای هماهنگ، بهخوبی مشهود بود و الگویی مؤثر برای آموزش پایدار در بحرانها ارائه داد.
ترکیب تیم آموزشی کنسرسیوم نیز متنوع و چندجانبه بوده است. در این میان، دکتر میرچراغی با ۶ جلسه، دکتر کتایون صمدی از سبزوار با ۴ جلسه، و دکتر اصغر دلیلی از نیشابور با ۳ جلسه نقش محوری داشتند. همچنین با دعوت از اساتید فوق تخصص داخلی و خارجی، محتوای علمی این بسته آموزشی غنای بیشتری یافت.
از دیگر دستاوردهای این کنسرسیوم، تدوین محتوای الکترونیکی یکپارچه، ایجاد بانک سؤالات منطقهای و برگزاری آزمون مشترک در تاریخ ۹ شهریور ۱۴۰۴ است که با هدف افزایش شفافیت و سنجش عدالت آموزشی، برگزار خواهد شد.
این مدل آموزشی، با تکیه بر ساختار ترکیبی (حضوری و مجازی)، وابستگی به الگوهای سنتی را کاهش داده و توانسته با تقسیم دقیق مسئولیتها و اشتراک منابع آموزشی، آموزش پزشکی را حتی در شرایط سخت نیز پویا و فعال نگه دارد.
گرچه این طرح نیز در آغاز با چالشهایی مواجه بود، اما تجربه موفق آن اکنون میتواند الگویی ملی برای گسترش همکاریهای بیندانشگاهی در رشتههای مختلف علوم پزشکی باشد. کنسرسیوم آموزش نفرولوژی، نمونهای عملی از همگرایی علمی، صرفهجویی در منابع، و حرکت در مسیر عدالت آموزشی در نظام سلامت کشور بهشمار میآید.