برگزاری کارگاه آموزشی مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی گناباد و خاتم النبیین افغانستان

انتشار محتوا: ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲:۰۰ قبل از ظهر

mircheragi01کارگاه «کاربرد واقعیت مجازی ( Virtual Reality) در علوم پزشکی» به صورت حضوری و مجازی برای اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی گناباد و خاتم‌النبیین(ص) افغانستان برگزار شد.


به گزارش وبدا، به همت گروه تخصصی تکنولوژی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد و با همکاری واحد آموزش مجازی این دانشگاه، کارگاه کاربرد واقعیت مجازی « Virtual Reality » در علوم پزشکی، به طور همزمان برای اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد به صورت حضوری و اعضای هیات علمی و مسئولان دانشکده‌های پزشکی و پیراپزشکی شعب کابل و غزنی دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) افغانستان به صورت وبینار(مجازی)، در سالن ابن‌سینا پردیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار شد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشكي گناباد گفت: در این کارگاه آموزشی، آخرین پیشرفت‌های علمی و فنی در حوزه فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality) در سطح جهان و فعالیت‌های پیشرو دانشگاه علوم پزشکی گناباد در این عرصه در سطح کشور و منطقه خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
موسی سجادی با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز آموزش پزشکی، لزوم یادگیری مهارت‌های عملی و ارتباطی در کنار آموزش‌های نظری و دانش تئوریک است، اظهار کرد: از آن‌جا که پرورش مهارت‌های بالینی در دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، این کارگاه آموزشی با هدف آشنایی اعضای هیات علمی با فناوری واقعیت مجازی برگزار شد.
مسئول کارگروه توسعه آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی گناباد و مدرس این کارگاه آموزشی، گفت: فناوری واقعیت مجازی یک فناوری نوظهور است که در آن، با استفاده از دوربین‌های مخصوص، نرم‌افزارهای ویژه و تجهیزات مرتبط، تصاویر با کیفیت بالا و 360 درجه تهیه شده و تصاویر حاصل، با استفاده از عینک‌های مخصوص واقعیت مجازی، توسط بیننده مشاهده می‌گردد.
afghanestan--Gonabad-02سید فرزین میرچراغی افزود: با توجه به طراحی ویژه 360 درجه و سه بعدی این تصاویر و صداهای همراه، بیننده خود را در فضای جدیدی احساس می‌کند و برای دقایقی از محیط پیرامونی خود فاصله گرفته و خود را در دنیای «واقعیت مجازی» می‌پندارد.
وی با بیان اینکه با استفاده از این روش می‌توان علی‌رغم حضور فرد در محیطی متفاوت، حس حضور در محیط مدنظر را با استفاده از فناوری«واقعیت مجازی» به وی انتقال داد، تصریح کرد: بر این اساس، علی‌رغم حضور فیزیکی فرد در محیط حقیقی، وی برای لحظاتی حضور در محیطی متفاوت همچون آزمایشگاه، کارگاه‌های بالینی، اتاق عمل، اتاق سی‌تی‌اسکن و ... را تجربه خواهد کرد.
معاون آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با تشریح کاربرد این تکنولوژی در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان اظهار کرد: با فراگیر شدن کاربردهای این فناوری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی در کشور به تولید محصولات آموزشی، پژوهشی و درمانی در این حوزه پرداخت که از نتایج شاخص آن می‌توان به تولید اولین محتوای آموزشی پزشکی«واقعیت مجازی» در کشور، تولید اولین شبیه‌ساز واقعیت مجازی CT – Scan در کشور، تولید اولین شبیه‌ساز واقعیت مجازی غیر‌انیمیشنی MRI در جهان، برگزاری اولین آزمون OSCE  مهارت‌های ‌بالینی پزشکی (VR-OSCE) در ایران و تهیه لوح فشرده معنویت درمانی با استفاده از «واقعیت مجازی» مبتنی بر زیبایی‌های خلقت، تواشیح و ...، استقبال کم‌نظیر از محصولات تولیدی دانشگاه در حوزه واقعیت مجازی به زبان انگلیسی و قرار گرفتن در صفحه اول جستجوگرهای معتبر در ارتباط با کلید واژه‌های «پزشکی + واقعیت مجازی» به زبان انگلیسی اشاره کرد.
میرچراغی، هزینه‌های فناوری واقعیت مجازی را بسیار کم و نسبت هزینه اثربخشی آن را عالی برشمرد و از واقعیت مجازی (Virtual Reality) به عنوان یک ابزار عالی در جهت تحقق «اقتصاد مقاومتی» در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل » نام برد.afghanestan--Gonabad-04afghanestan--Gonabad-03

طراحی و پشتیبانی: پورتال زینوپارس